Binden en boeien? Gebruik storytelling!

rembrandt

“Mam, neem wel je zakdoek mee want het kan emotioneel worden bij de Late Rembrandt,” zei mijn zoon gekscherend met een verwijzing naar de TV-reclame. Huilen is teveel gezegd, maar geraakt werd ik zeker door de prachtige collectie schilderijen die Rembrandt maakte in zijn nadagen. Zijn schilderijen worden gekenmerkt door rebelsheid en een indrukwekkend lichtspel. Tot leven komt de expositie wanneer je het verhaal van de schilder ophangt aan zijn schilderijen. Na de dood van zijn vrouw gaat het bergafwaarts met de gevierde Rembrandt. In zijn werk zie je dat terug. Hij schildert dan alleen nog wat er echt toe doet: de mens met zijn emoties. Achter die emoties schuilt een verhaal dat je raakt. Door deze verhalen word je nieuwsgierig, stel je je open en leer je Rembrandt kennen.

Dat is precies de kracht van storytelling; je maakt verbinding met elkaar. Verhalen raken mensen, maken mensen enthousiast en zetten aan tot actie. Door gerichte marketingacties is Rembrandts verhaal opgepakt door het grote publiek en heeft het gegrepen. Het succes spat ervan af.

En nu praktisch. Wat kun jij met storytelling? En wat kun jij ermee in je bedrijf?

Het is duidelijk dat je met verhalen mensen aan je bindt. Dus wil je (als leider) echt in contact komen met anderen en inspirerend zijn, dan zul je mensen moeten raken met je persoonlijke verhaal. Wie ben je? Waar kom je vandaan? Waar wil je naartoe? Je eigen, doorleefde verhaal maakt je visie duidelijk en ontvouwt waarom je doet wat je doet. Een krachtig verhaal is nooit alleen een succesverhaal. Het bevat altijd een worsteling; je krijgt niets zomaar cadeau. Dat herkennen mensen maar al te goed en daardoor zijn ze ontvankelijker.

Ook kun je verhalen gebruiken wanneer je een verandering wilt doorvoeren in je bedrijf. Door een veranderverhaal te creëren en te vertellen, krijg je alle neuzen dezelfde richting op. Het vertelt waarom de verandering nodig is en wat het op gaat leveren. Met alleen getallen krijg je mensen moeilijk mee. De weerstand die vaak zo voelbaar is bij verandertrajecten, vindt hier al zijn oorsprong. Een goed verhaal resoneert en zorgt voor actie en betrokkenheid.

Ten derde is het vertellen en delen van verhalen een prachtig instrument voor teambuilding. Wanneer je je herkent in het verhaal van de ander is er direct een klik. In een team geeft dit een flinke dosis energie. Je deelt informatie op een nieuwe manier met elkaar en dat zijn waardevolle ervaringen.

Wil je weten hoe je storytelling kunt inzetten in jouw bedrijf? Of wil jij zicht op je eigen verhaal? Ik help je graag op weg. Je zult daarna ervaren hoe krachtig het werkt en wat het jou oplevert als professional.