Er staan alweer 12 podcasts Bezielde Zaken op Spotify! En dus maak je kennis met even zoveel leiders die heel bewust Feeling voor bezieling laten zien in hun dagelijkse business. Wat kun je van hen leren? Welk goud hebben ze in handen? Om hier een antwoord op te geven, let ik vooral op wat ik zie in hun handelen. Woorden zijn maar woorden en verdoezelen heel gemakkelijk de essentie. Wat typeert bezielde leiders?
Lees onder de foto de drie kenmerken die bezielde leiders delen.
1. Doe wat je doet goed, de rest vormt zich
Een goede voorbereiding op de podcast is het eerste kenmerk van onze bezielde leiders. Iedereen heeft voorafgaand aan het gesprek z’n huiswerk gedaan 😉 Dat is: ‘Feeling voor bezieling’ gelezen, een antwoord bedacht op de vraag van de vorige leider en een vraag bedacht voor de volgende leider. Ook hebben de meesten een velletje met aantekeningen erop voor zich liggen. Maar zodra het gesprek start, leggen ze alles aan de kant en zijn helemaal in het moment. Dan ontstaat een bevlogen gesprek waarbij humor als cadeautje om de hoek komt kijken. Hoe leuk is dat?
Jacques Gramser van GBO Innovation Makers verwoordt het mooi: ‘Als je er toch bent, kun je maar beter aanwezig zijn’. Dat is direct Jacques’ leiderschapsgeheim. Hij is aanwezig, gestructureerd en luistert goed.
2. Just do it
Het meedoen aan de podcast is voor de meeste leiders echt buiten hun comfortzone. En juist daarom happen ze toe. Geen greintje twijfel, ze staan in goed contact met hun onderbuikgevoel, leven vanuit een flinke dosis vertrouwen en slaan graag nieuwe paden in.
Ook in hun dagelijkse business zetten ze graag die nieuwe stap.
Eva van Rikxoort, CEO van Thirona, vertelt in alle bescheidenheid dat ze zich in het begin afgevraagd heeft of leidinggeven wel haar ding is. Maar ze doet het gewoon en leidt nu een succesvolle medische scale-up. Ze is er eerlijk in dat het vallen en opstaan is. Dat ze vaker opstaat dan valt, blijkt wel uit het feit dat ze recentelijk het podium deelde met prins Constantijn in een matchmaking event over scale-ups in de zorg.
Tineke Wijbenga, eigenaar van Tromp Architecten en Adviseurs, toont lef als ze de gastvrijheidsindustrie waar ze zich als een vis in het water voelt, verruilt voor de wereld van de engineers. Daar voegt ze de beleving en de emotie die het gevoel triggeren, aan de business toe. Dan is 1 + 1 = 3.
En Thijs Glasz, HR directeur bij Össur, maakt een mooie stap als hij een jaar lang Nederland voor IJsland verruilt. Door in IJsland te wonen kan hij nog beter de cultuur van zijn bedrijf Össur doorgronden wat positief bijdraagt aan zijn impact.
3. Good beats perfect
Alle leiders geven op onze vraag of de podcast gepost mag worden zonder enige terughoudendheid aan dat dat okay is. Wat een vertrouwen! Niks geen kleine aanpassing hier of daar. Perfectionisme is voor hen onbekend. Gewoon: one-take. Het vertrouwen dat ze laten zien met het maken van de podcast, laten ze ook, dag in, dag uit in hun eigen bedrijfsvoering zien.
Bas Strijbosch, eigenaar 1910 Restaurant, vertelt heel open dat het wel een leerweg voor hem is geweest om zijn drang naar perfectie te beteugelen. Zijn 10 was voor zijn medewerkers een 12. Dat betekende dat zijn eisen en verwachtingen onhaalbaar waren voor zijn mensen. Dat leidde natuurlijk tot teleurstelling bij alle partijen. ‘Toen ik 5000 dagen open was geweest vond ik maar één dag perfect. Nu vind ik drie dagen in de week uitmuntend’. Bas heeft met behulp van Leiderschapscoaching zijn eigen rol aangepast waardoor niet alleen zijn gasten een paradijselijke ervaring van drie uur hebben maar hij zichzelf ook veel beter voelt. Natuurlijk werkt dit door op zijn mensen.
Dus goed voorbereid en aanwezig zijn, uit de comfort-zone stappen en een groot vertrouwen in jezelf en de mensen om je heen hebben, zijn drie prachtige kenmerken om meer bezieling te ervaren.
Wil je de podcast met Bas, Jacques, Eva, Dennis, Margot, Jackeline, Tineke, Stella, Thijs, Jeroen, Peter & Yvonne, Paul (nogmaals) beluisteren? Ga naar Spotify en kies: Bezielde Zaken.
Veel inspiratie gewenst!