Durf jij feedback te geven?

Feedback gevenHerken je de situatie dat een collega van je de kantjes ervan afloopt, te luid telefoneert of zich slecht aan afspraken houdt? Het irriteert je. Je voelt dat je grenzen overschreden worden maar je wilt de samenwerking niet schaden. Op een goed moment is de maat vol en uit je je kritiek. Vaak gebeurt dat dan niet op de meest effectieve manier…, met alle gevolgen van dien… Waar je bang voor was, gebeurt: de relatie krijg een knauw. Een self-fulfilling prophecy.

Hoe zeg je waar het op staat en houd je het ook nog gezellig?

Allereerst is het belangrijk een onderscheid te maken tussen de persoon en zijn gedrag. Dus de collega is okay, alleen het gedrag dat hij laat zien, is minder okay. Als je er op deze manier instaat, is je blik neutraler en wordt je stem vanzelf vriendelijker.

Houd de terugkoppeling vervolgens kort. Geef feitelijk aan wat je observeert en let op je formulering. Vermijd woorden als: telkens, vaak en altijd. Voor de hand liggend om te gebruiken, maar ze bevatten veel lading. Niet doen dus. Geef ook aan wat je voelt, dit maakt het krachtig. Leg uit wat het gevolg is van het gedrag en geef tenslotte aan wat je liever ziet.

Dus in een situatie waarin je collega het niet zo nauw neemt met zijn verantwoordelijkheid, zou je kunnen zeggen: “Ik heb van jou geen input voor onze presentatie ontvangen. Dat stelt me teleur en daardoor kunnen we ons punt minder goed onderbouwen. Ik zou het op prijs stellen als je je aan de gemaakte afspraken houdt want dan kunnen we een stapje verder komen”. Wees voorbereid op een negatieve reactie. Dat maakt dat je milder bent in het vervolg van het gesprek.

Een ‘courageous conversation’ onderzoekt de drijfveren achter gedrag.

Wanneer de relatie schuurt en er meerdere issues spelen, is het effectief met elkaar een open gesprek te voeren waarin je uitzoekt wat de motieven en drijfveren van de ander zijn. Dit is een ‘courageous conversation’, een moedig gesprek. Je zult versteld staan van de intentie van de ander. Die blijkt vaak heel anders te zijn dan wat jij denkt. Ik durf te wedden veel positiever. Een gesprek opent dan deuren om gezamenlijke doelen boven water te halen en kan leiden tot een enorme wending in de samenwerking.

Feedback stimuleert ontwikkeling.

En tenslotte dit, collega’s die elkaar aanspreken, helpen elkaar in hun ontwikkeling. Laat dit je stimuleren assertiever te zijn en open te staan om feedback te geven maar ook om te ontvangen. Geven en ontvangen zijn daarom ook twee kanten van dezelfde medaille. En dan is het feedback gesprek geen kwestie meer van ‘durven’ maar ‘gewoon doen’.

Fijne kneepjes van het vak leren?

Wil je de fijne kneepjes van het vak leren en zonder moeite feedback geven en ontvangen of een ‘courageous conversation’ voeren zodat de samenwerking beter verloopt? Dan ben je van harte welkom op de training Improve Your Performance op 18 en 19 mei a.s. Er zijn nog enkele plekken vrij. Voor meer informatie: www.smileconnects.com